Ont i hälsenan vid löpning – Rehab för dina vader

Att som löpare få ont i hälsenan vid löpning kan vara riktigt irriterande. Vissa ignorerar problemet och försöker springa vidare ändå, något som kan komma att bli en ännu värre skada. Precis som de flesta andra löprelaterade skador är onda hälsenor väldigt ofta uppkomna p.g.a. för hård belastning. Vid varje steg du tar utsätts hälsenan för uppemot tio gånger din egen kroppsvikt. Tänk själv, väger du 50 kg är det ett halvt ton, väger du 100 kg är det ett helt ton(!).

Ont i hälsenan

Bara ont efter löpning

Har du endast ont i hälsenan efter löpning har skadan troligtvis inte gått så långt. Troligen räcker det med några dagars vila för att du ska slippa smärtan och sedan börja stegra upp träningen igen. Men var försiktig, går du för hårt på direkt finns det stor risk att hälsenan börjar ömma igen.

Bara lite ont under löpning

Även om smärtan inte påverkar din träning är det fortfarande viktigt att lyssna på kroppen. Att det gör ont är en varningssignal till oss att vi borde sluta med det vi gör just nu. Kanske ska du denna veckan plocka bort de tuffaste passen, eller åtminstone köra de mycket lugnare så belastningen på hälsenan inte blir lika hård. Har du möjlighet att köra något pass på cykel eller crosstrainer är det ett mycket bra alternativ för att låta hälsenan vila lite.

Mycket ont under passet

Har du så pass ont under löpningen att det hämmar dig i din träning bör du verkligen vara försiktig. En skadad hälsena kan ta mycket lång tid att läka, så ta hellre i tu med problemet nu än när det är försent. Försvinner smärtan efter att du har tränat klart räcker det troligen med att du vilar från löpning någon eller ett par veckor. Återkommer smärtan efter att du har haft ett uppehåll rekommenderar vi dig att söka professionell hjälp hos en specialist på idrottsskador.

Har ont hela tiden!

Har du ont i din hälsena hela tiden, även i vilande läge, och det har varit så under ett par veckor borde du kolla upp vad det kan bero på. En specialist på idrottsskador kan troligen ställa en bra diagnos och ordinera dig den träning som din hälsena just nu klarar av.

Rehab av hälsenan och vaderna

Tipsen på övningarna kommer från videon nedan, du kan således se hur de ska genomföras i videon.

  • Liggande 90
  • Fotcirkel
  • Cat cow
  • Ryggrotation
  • Korsfäst
Naprapatlandslaget pratar om smärta i hälsenan och ger tips på övningar.

Dessa övningar kommer stärka dina vader, öka din rörlighet i höfter och rygg och således rör sig kroppen på ett bättre sätt och kommer bidra till att du så småningom kommer bli smärtfri.

Enklare stretch för vaden efter löpning

Direkt efter ett träningspass kanske man inte vill lägga sig ner och göra alla övningar som föreslås i videon ovan. Även om det skulle vara helt fantastiskt är det kanske inte praktiskt eller tidsmässigt möjligt. Så därför låter vi Fredrik Zillén prata om hur man bör göra när man stretchar vaden. Ska man ha ett rakt eller ett böjt knä exempelvis?

Fredrik Zillén berättar hur du bör stretcha vaden.