Ont i knä vid löpning

När du springer belastas dina knän hårt ungefär 80-90 gånger vardera varje minut. Så det är inte konstigt många av oss inbitna löpare ibland får ont i knät vid löpning. Det vanligaste som sker är att man råkar ut för någon form av överbelastning, vilket beror på att man utför en rörelse eller en belastning repetitivt väldigt många gånger.

I artikeln har vi lagt in de bästa videosen som enligt oss finns på YouTube, rörande smärtor i knä vid löpning.

Löparknä – ont i knä utsidan

Inom löpningen hör man särskilt detta begrepp när det gäller knäskador. Som namnet ger sken av, är detta en mycket vanlig typ av upplevd knäskada bland löpare. Du känner en smärta som kan kommit smygande på utsidan av knät, sedan växt sig till att bli allt intensivare vid högre belastning. Smärtan i löparknät uppstår när senan (ofta kallat IT-bandet) som fäster på höftens utsida, samt mellan underbenets ovansida och höftens muskelfästen, blir för stram och börjar trycka mot benet eller slämsäcken.

Det är vanligt man provar sig fram genom att vila någon vecka från löpningen när smärtan uppstår, men nästan lika vanligt är också att smärtan då återvänder när man påbörjar sin löpning igen. Effektivare behandling av ett löparknä är stretching och uppbyggnad av de aktiva musklerna som du använder i löpsteget.

5 övningar för löparknä:

  • Sittande 90
  • Liggande 90
  • Bulgariska utfall
  • Fotcirklar
  • Stretch av vader

Korrekt utförande av övningarna kan du se i videon nedan från Naprapatlandslaget.

I denna video visar Ole Haslestad hur du kan behandla ditt löparknä för att komma tillbaka till löpningen igen.

Hopparknä – ont i knä framsidan

Hopparknä är en smärta som sitter under knäskålen, i senan som går ner till underbenet. Orsaken till att man får ont i knä i form av hopparknä är ibland en dålig funktion i knät, ofta en dålig funktion i fotleden eller uppe runt höften och området runt bäcken och ländryggsområdet. Hopparknä drabbar ofta personer som utöver någon form av idrott som inkluderar hopp, exempelvis höjdhopp eller längdhopp, men är även vanlig bland löpare.

5 övningar för hopparknä:

  • Liggande 90
  • Stretch av vaderna
  • Tåhävningar
  • Fotcirklar
  • Sittande 90

Du kan se hur övningarna ska utföras på ett korrekt sätt i videon nedan.

Här visar Naprapatlandslaget hur du kan behandla ditt hopparknä.

Andra knäskador som kan drabba löpare

Även om löparknä och hopparknä är de två vanligaste skadorna som drabbar löpares knän, kan det givetvis vara så att du har råkat ut för något annat. Här finns en lista på andra möjliga skador du kan ha råkat ut för.

Ledbandsskada

En ledbandsskada gör sig påmind genom att du har en kraftig smärta på in eller utsidan av knät. Du har troligtvis svårt att böja och sträcka på knäleden.

Korsbandsskada

Det finns två olika typer av korsbandsskador som du kan råka ut för. Antingen en främre korsbandsskada som visar sig genom att knät viker sig så fort du försöker belasta benet. Din knäled svullnar upp och har inom ett halvt dygn gjort att du har kraftig smärta.

Den andra typen av korsbandsskada är att du fått en skada på ett bakre korsband. Detta är en skada som är vanligare inom exempelvis fotboll. Skadan uppstår när du fått ett slag mot framsidan av underbet som gjort att det tryckts bakåt i förhållande till lårbenet. Även fall eller andra typer av olyckor som gjort att du böjt eller sträckt till knäleden kan orsaka detta.

Behandlingen av korsbandsskador kan vara långdragen. När svullnaden har lagt sig gör du rätt i att besöka en specialist som kan hjälpa dig med din rehabilitering.

Slemsäcksinflammation

En slemsäcksinflammation är ofta en följd av upprepad överbelastning. Du känner smärta, och kan i vissa fall höra krasande ljud i vävnaden runt knät. Det läker ofta av sig själv, men det är rekommenderat att man avstår från idrottsaktiviteter som belastar knäna. Har du besvär under en längre tid kan det vara nödvändigt att få medicinering för dämpning av inflammationen.

Meniskskada

Menisken fungerar som ett kullager i knäleden, och dessutom som en assistent till ledbanden för att stabilisera leden. Har du en skada på menisken kan knät låsa sig när du ska resa dig upp från knäsittande ställning, och det kan vara problematiskt att helt sträcka ut ditt ben. Vanligt är att man får ont vid belastning av knäleden och att svullnad uppstår.

Återhämtningen från en meniskskada kan ta ganska lång tid, ofta flera månader.

Andra orsaker till att löpare har ont i knä

Utöver vad vi har skrivit om ovan kan det finnas ytterligare orsaker till att du har ont i knä under löpning. Mindre vanliga orsaker till ont i knä löpning kan vara:

  • Knä ur led
  • Främre knäsmärta – PFSS
  • Schlatterknä
  • Knäledsartros